KEMİK KIRIKLARI

İstanbul Evde Fizik Tedavi Merkezi, kemik kırığı olan hastaların tedavisinde uzmanlaşmış fizyoterapistler istihdam etmektedir. Uzman fizyoterapistlerimiz, hastaların sakatlıklarıyla birlikte günlük yaşamlarına uyum sağlamalarına yardımcı olur ve kemik iyileştikten sonra hastaların rehabilitasyon sürecine destek olmak için özel tedavi planları hazırlarlar.

En güzel yanı şu ki, İstanbul Evde Fizik Tedavi Merkezi ile hastalar, kendi evlerinin konforunda kemik kırıkları için fizik tedavi alabilirler. Fizyoterapistlerimiz evinize gelir ve fizik tedaviyi evinizde uygularlar.

Kemik kırığı nedir?

Kemik kırıkları veya kırık kemikler, bir kemik kırılmasına, yarılmasına veya çatlamasına neden olan bir kuvvetle temas ettiğinde meydana gelir. Kırıklar genellikle güçlü bir darbeden kaynaklanır ve küçük çocuklar ile yaşlılar arasında daha yaygın görülür. Bu durumun nedeni, çocukların riskli aktivitelere daha yatkın olmaları ve yaşlı hastaların daha kırılgan kemiklere sahip olmalarıdır.

Kemik kırıkları dört ana kategoride gruplandırılabilir: yer değiştirmiş, yer değiştirmemiş, açık ve kapalı. Yer değiştirmiş kırıklar, kemik parçalarının bir şekilde yanlış hizalanmış olduğu durumlarda ortaya çıkar. Yer değiştirmemiş kırıklar ise kemik kırılmasına rağmen parçaların düzgün hizalarında kaldığı durumlardır.

Açık ve kapalı kırıklar, kemiğin deriyi delip delmediğini belirtir. Kapalı kırıklarda kemik kırılır ancak cildi delmez, bu nedenle açık yara oluşmaz. Öte yandan, açık kırıkta kemik deriyi deler ve bu durum hastanın enfeksiyon riski altına girmesine neden olabilir.

Kemik kırıklarının belirtileri

Birçok kırık deriyi delmediğinden veya etkilenen uzuvda belirgin bir eğrilik oluşturmadığından, hastalar genellikle kırığın farkına varmazlar, ta ki röntgen çektirene kadar. Bazı hastalar, kırık bir kemikle yürüyemeyecekleri yanılsamasına kapılırlar; ancak kırıklar, ağrılı olsa da genellikle ağırlığı destekleyebilir.

Hasta yüksek bir kuvvetle darbe aldıysa ve darbe alan bölgede ağrı hissediyorsa, kemiğin kırılmış olması muhtemeldir. Diğer belirtiler arasında morarma, şişme, şekil bozukluğu ve crepitus (deri altında çıtırtı hissi) bulunur.

Kemik kırıklarının en yaygın belirtileri şunlardır:

• Ağrı
  • Şekil bozukluğu
  • Morarma
  • Şişme
  • Crepitus.

Kemik kırıklarına ne sebep olur?

Kırıklar neredeyse her zaman güçlü bir darbeye bağlı olarak meydana gelir. Bu kuvvet genellikle düşme, travma veya doğrudan darbe sonucunda ortaya çıkar. Hastaların kemikleri daha önceki yaralanmalar veya osteoporoz gibi durumlar nedeniyle zayıflamışsa, kemik kırılma riski daha yüksek olabilir.

Hastalar ayrıca, özellikle koşu gibi yüksek etkili tekrarlayan aktivitelere katılıyorlarsa, tekrarlanan stres ve zorlanmalar nedeniyle kemik kırıkları geliştirebilirler. Bu tür kırıklar, normal kırıklardan daha küçük olma eğilimindedir ve stres kırıkları olarak adlandırılır. Doğru teşhis edilmezse, stres kırıkları zaman içinde daha ciddi kırıklara dönüşebilir.

Kemik kırıklarının en yaygın nedenleri şunlardır:

• Düşme
  • Travma
  • Doğrudan darbe
  • Önceden var olan koşullar
  • Tekrarlanan stres.

Kemik kırıkları için fizik tedavi

Bir hastaya kemik kırığı teşhisi konulduktan hemen sonra, doktorlar hastanın günlük yaşamlarını nasıl sürdüreceklerini öğrenmeleri için yardımcı cihazlar (baston, koltuk değneği, alçı) kullanımı konusunda bir fizyoterapiste görünmelerini önerebilir. Bir fizyoterapist, hastanın ağırlık taşıma kısıtlamalarını anlamasına yardımcı olarak, faaliyetlerini daha fazla yaralanma riski olmadan güvenli bir şekilde sürdürmesine yardımcı olabilir.

Alçı çıkarıldığında veya hasta artık yardımcı bir cihazla yürümek zorunda olmadığında, bir fizyoterapist etkilenen vücut kısmına güç ve işlev kazandırılmasına yardımcı olabilir. Güç, esneklik ve ağrının ilk değerlendirmesinden sonra, bir fizyoterapist hareketliliği ve gücü artırmak için bir tedavi planı hazırlayacaktır.